socialisti.bg socialisti.bg socialisti.bg
  • ЗА НАС
    • Национални координатори
    • Автори
  • НАШИТЕ ИДЕИ
    • ИДЕОЛОГИЯ
    • УСТАВ НА БСП
    • ПОЛИТИКИ
  • МНЕНИЯ
  • ДИСКУСИИ
  • АНАЛИЗИ
  • НОВИНИ
    • МЕДИИТЕ ЗА НАС
  • ДОКУМЕНТИ
    • УСТАВИ
    • ПРОГРАМИ
    • ПОЗИЦИИ
  • КОНТАКТИ
  • Home
  • /
  • Mission
  • /
  • Отбрана

Отбрана

Настояще:

От началото на прехода до днес Българската армия е обект на непрекъснати експерименти. Много от тях са заимствани от страни, в които са били приложими, но у нас са се оказали неуспешни поради националните особености, историческите обстоятелства и военните ни традиции. В резултат на неправилни и недовършени реформи много от подсистемите на въоръжените сили бяха доведени почти до крах или до значително снижаване на тяхната ефективност. Тези обстоятелства, съчетани и с политически назначения, доведоха армията до невъзможността да изпълнява в пълен обем конституционните си задължения по гарантиране териториалната цялост, независимостта и суверенитета на страната. За излизане от това състояние е необходим нов подход към отбранителната политика, основан на нашите традиции и натрупан опит и на стратегиите за сигурност и отбрана на НАТО и ЕС, на настъпилите промени в средата за сигурност и в състоянието на въоръжените сили. Среда за сигурност Отбранителната политика на страната в настоящия период се провежда в динамична, многофакторна и асиметрична среда за сигурност. Светът е изправен пред нови предизвикателства. Задълбочава се противопоставянето в резултат на 31 настъпилите промени във военния, икономическия и геополитическия баланс. Все поголямо е влиянието на средата на сигурност върху процесите в обществото. Настъпващите промени в нея изискват нови подходи към изграждане на отбраната на страната и задачите на въоръжените сили. Състояние на въоръжените сили Сегашното състояние на въоръжените ни сили се характеризира със значителен некомплект от личен състав, системно недофинансиране, остаряло въоръжение и техника, занижени критерии в подготовката, лоши условия на труд и ниска мотивация на личния състав ‒ причини, довели до намаляване на бойните способности и невъзможност за въоръжените сили да изпълнят в пълен обем задачите си.

На основание промените в средата за сигурност и състоянието на въоръжените сили нашите приоритети са:
• Формиране на отбранителната политики на основата на Стратегически преглед на сигурността и отбраната и в резултат на него изготвяне на: Бяла книга на отбраната, Закон за отбраната и въоръжените сили, План за развитие на въоръжените сили и План за модернизацията на Българската армия със съответните инвестиционни проекти;
• Изграждане на способности на въоръжените сили, адекватни на заплахите, средата за сигурност и наличните ресурси с цел гарантиране на суверенитета, сигурността, независимостта и защитата на териториалната цялост на страната, подкрепа на населението, органите на държавната власт и на местното самоуправление при бедствия и кризи, участие в охраната на границите на страната и в борбата с тероризма, споделяне на отговорностите като член на НАТО и ЕС и активно участие в полагане на основите на Общата европейска отбрана;
• Изграждане на въоръжени сили със структура и численост, тясно обвързани с необходимите отбранителни способности за ефективно изпълнение целите на отбранителната политика. Мирновременният състав на въоръжените сили се комплектува на професионален принцип и се докомплектува с личен състав и техника от резерва. За военно време нарастването на силите се осъществява с военновременни мобилизационни формирования. Съотношението на личния състав по категории военнослужещи за мирновременната структура се привежда както следва: офицери ‒ 20 на сто, офицерски кандидати и сержанти ‒ 30 на сто, войници ‒ 50 на сто. Пирамидата на войнските звания се възстановява. Българската армия се окомплектова с личен състав, въоръжение и техника на равнище, необходимо за изпълнение на задачите. Личният състав се мотивира и снабдява с всичко необходимо за провеждане на качествен учебен процес и бойна подготовка;
• Хората в отбраната се поставят в центъра на развитието на въоръжените сили, инвестира се в тях, подобряват се условията на труд, възстановяват се социалните права и се повишава грижата за техните семейства. Системата за привличане, набиране и обучение се преструктурира и адаптира към изискванията на пазара на труда. Изгражда се ефективна система за реклама, привличане, подбор, развитие и задържане на военнослужещите. Инвестициите в отбраната се балансират между хората, въоръжението и техниката, бойната подготовка и инфраструктурата. Социалният статус на военнослужещите се повишава и става адекватен на 32 рисковете при защита на националните интереси. Предприемат се стъпки военната професия да се направи привлекателна и престижна. Повишава се качеството на индивидуалната подготовка, като началната военна подготовка се унифицира, а усилията на войските и щабовете се насочват към ефективно използване на инфраструктурата за напълно покриване нормативите на НАТО за полевата, летателната и морската подготовка;
• Способностите на въоръжените сили се развиват в съответствие с промените в средата на сигурност, като се спазват принципите на достатъчност, приоритетност, интеграция, съвместимост, ефективност и прозрачност. Модернизацията на въоръжението и техниката се осъществява синхронизирано за трите вида въоръжени сили, като наличната бойна техника се поддържа, ремонтира, модернизира и усъвършенства до приемане на въоръжение на нова такава. Модернизацията се реализира като комплексен процес за придобиване на способности. Той, освен закупуване на ново въоръжение и техника, включва промени в организационната структурата, подготовката, доктрините и концепциите, командването и управлението, инфраструктурата и оперативната съвместимост. Подготовката на военнослужещите за работа с новото въоръжение и техника започва предварително, а замяната на старото въоръжение и техника става планово и последователно с цел запазване на необходимите способности;
• Подобряване на структурата и организацията на работа на администрацията, повишаване компетенциите на служителите и издигане ролята на военната експертиза при вземане на решения. Структурата на Министерството се реорганизира и оптимизира с цел повишаване компетенциите на служителите в администрацията; издигане ролята на военната експертиза при вземане на решения и осигуряване на възможност на специализираните структури на МО да планират, организират, провеждат и отчитат политики в отбраната. Инспекторатът на МО става основен орган за контрол. Той оценява: изпълнението на целите на отбранителната политика; способностите на въоръжените сили за провеждане на операции; изпълнението на стратегическите, доктриналните и нормативните документи и ефективността на инвестициите в отбрана.
• Изгражда се система за нарастване на силите и средствата и резерв за нарастване на отбранителните способности на страната. Изготвяне и приемане на нов Закон за резерва на въоръжените сили на Република България.
• Членството ни в НАТО остава в центъра на отбранителната ни политика. Страната ни ще продължава да е активен и предвидим член на Съюза, допринасяйки за успешната му дейност чрез участие в редица инициативи и програми. България ще продължи да работи за развитието на Общата европейска отбрана, като на всеки етап ще допринася за реализиране на нейните цели съобразно националните си приоритети и възможности. Отбранителната политика на страната се ориентира към постепенно полагане на основите на Обща европейска отбрана. Усилията се насочват към: засилване на сътрудничеството в областта на отбраната в рамките на Европейския съюз; активно участие в усилване на колективната защита и отстраняване на съществуващите пропуски в отбранителната политика; постепенно увеличаване на обхвата и ефикасността на разходите за отбрана; създаване на единен пазар в областта на отбраната, до който достъп да имат и по-малките предприятия, участващи във веригата на доставките; гарантиране на защитата на националните интереси в областта на отбраната в преходния период;
• Подобрява се инфраструктурата чрез ремонтиране на сградния фонд за подобряване на условията на труд и се изграждат несемейни и семейни жилища в 33 казармените райони или в близост до тях за военнослужещите без жилища. Предприемат се действия за освобождаване от излишните имоти, акумулиращи непрекъснато нарастващи разходи. Основната част от приходите от пазарната реализация на имотите се заделя за проекти по модернизация на въоръжените сили. За целта се пристъпва към необходимите законодателни промени. Преразглежда се и схемата за охрана на имотите, с цел реализиране на икономии и подобряване опазването на държавното имущество;
• Инвестиционната политика се насочва основно за придобиване на продукти, носещи отбранителни способности. Инвестиционните проекти максимално се съчетават с ресурсните възможности на икономиката. Предприемат се и действия за по-активно използване на агенциите на НАТО и Европейския фонд за отбрана за реализирането на инвестиционни проекти за въоръжените сили. Материалните ресурси за нуждите на отбраната с приоритет се осигуряват от националната икономика, а при необходимост и чрез внос, при спазване на националното законодателство и процедурите на НАТО и ЕС. За изграждането и развитието на отбранителните способности в дългосрочна перспектива гарантирано се заделят необходимите финансови ресурси за отбраната;
• Финансовите ресурси за отбрана се изразходват целесъобразно, икономично и при пълна прозрачност;
• Военнообразователната система се привежда в съответствие с потребностите на въоръжените сили, синхронизира се с националното и европейското законодателство в областта на висшето образование, а научноизследователската работа се обвързва с модернизацията и с потребностите на въоръжените сили и технологичната и индустриалната база на отбраната;
• Сътрудничеството с ветераните и военнопатриотичните съюзи и организации за патриотичното възпитание на младежта се подобрява и регламентира с цел активното им използване за укрепване на връзките на армията с обществото и гражданите за издигане престижа на въоръжените сили;
• Разходите за отбрана се извършват в съответствие с целите на отбранителната политика, без да засягат интересите и целите на други сектори на обществото. Тъй като в документ с обема на Визията е невъзможно да се отразят детайлно всички характерни особености на политиките и приоритетите на БСП в тази област, те подробно са разработени и формулирани в Концепция за политиката и основните приоритети на БСП в областта на отбраната и въоръжените сили.

Участвай в дебата за изработването на политиките от ТУК!

МОЖЕТЕ ДА НИ ИЗПРАТИТЕ СВОЯ КОМЕНТАР ИЛИ МНЕНИЕ ОТ

ТУК

Footer logo

ПОСЛЕДВАЙТЕ НИ В СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ

ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ

БЪЛГАРСКА СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАРТИЯ

Copyright 2020 © socialisti.bg. All Rights Reserved.