Костадин Паскалев
Все още мисля, че противопоставянето в партията е преодолимо, а нейното единство e постижимо само на принципна основа и чрез ангажиране с общо споделена и практически осъществима политика.
Убеден съм, че обществото има нужда от критичен обществено-политически и експертен дебат, в който да бъдат поставени ясни цели и очертани пътища за тяхното постигане.
И това трябва да се случи.
Вярвам, че връщането на доверието в политиката изисква тя да се представя и осъществява отхора с авторитет, които не са уязвими заради своята политическа, управленска и професионална дейност – личности, свободни от зависимости, осъзнаващи и изразяващи гражданските и българските национални интереси.
Казвам това, с ясното разбиране, че БСП е необходима на българското общество само ако:
стане истинска общност от идейно ориентирани и отговорни съмишленици, свободна от зависимости – корпоративни, частни или чужди на българските интереси;
докаже на практика, че освен по документи на практика е социалистическа партия. Социализмът е най-хуманната, прогресивна и амбициозна перспектива за човечеството;
работи преди всичко за хората на труда, а не за тези, които получават доходите си предимно от капитал;
се обърне към повече високообразовани, интелектуално и духовно извисени хора, които могат да засилят влиянието на левицата в обществото;
работи за разрешаване на най-острия социален въпрос – ширещата се бедност и особено огромните и несправедливи неравенствата в доходите и имуществата, но и в реалните възможности за влияние върху политиката. Това изисква както гаранции за политическата демокрация, така също въвеждане на форми на икономическа демокрация, без която класовите разделения не могат да се променят;
защитава антифашисткото си минало и постигнатото от България през десетилетията на социализма; да се противопоставя на проявите на неофашизъм и на целенасоченото й сатанизиране, като условие за политическо сътрудничество с други партии и обществени организации.
Светът навлиза в ново, тежко и като че ли продължително разделение. Най-вероятно то ще доведе до двуполюсен свят с променени граници и с доминиращи държави във всеки от полюсите. В тези условия, поне в обозримо бъдеще, България ще остане в ЕС и НАТО, но това изисква тя да се стреми към запазване, доколкото е възможно, на ролята на държавата, и към поддържане на добри и дори партньорски отношения с други държави извън съюзническите.
БСП трябва да запази и развива двете си основни характеристики – на социалистическа и на национална партия, която ясно формулира и отстоява националните интереси – в исторически и особено в съвременен план. /въпросът какво е да си социалист през 21 век е отделна и сложна тема от програмен характер, която няма да се реши в предлагания документ/.
БСП трябва да се утвърждава като партия, която търси истината в свят препълнен с медийни манипулации и преиначаване на историята, като партия, която отстоява правата и свободите на гражданите и конституционния ред..
За съжаление Партията е в ръцете или по-точно в краката на Корнелия Нинова и ничие мнение няма значение.
Сега сме свидетели на безидейно, хаотично управление на държавата подчинено на г-жа Херо Мустафа.
Всичко изброено налага предприемане на политически и организационни мерки, които са крайно необходими за да се съхрани и развие БСП не като треторазрядна политическа сила, а като такава формираща политиката в държавата ни.
Способността на БСП да се справи с тези задачи зависи от нейното идейно-политическо обновление и от преодоляване на разминаването между идеи и политика. Функционирането на БСП като жизнена политическа общност налага организационното й реформиране и кадрово укрепване.
Всяка партия съществува за да генерира идеи или политики за развитието на общността, местна, регионална или национална, да привлича, подготвя и реализира кадри за осъществяване на идеите си и да участва в демократичен изборен процес.
За да реализира смисъла от съществуването си е необходима ясна структура в която са ангажирани активни хора.
Ключово важни са отговорите на въпросите:
1.Кои и как формира идеите и политиките за развитие на обществото?
2.С какви кадри и как привлечени, обучени и подбрани се реализират идеите?
3.В какви и по какви правила структури са организирани съидейниците?
Ще предложа съвсем схематично идеи, свързани с два съществени проблема в БСП: Каква организационна структура е необходима? Как да подготвяме кадрите на БСП?
Национален съвет: Трябва да се превърне в орган, който отчита всички гледни точки партията, защото само така всеки негов член ще се чувства ангажиран с изпълнението на решенията. С диалог, толерантност и конструктивност можем да преодолеем практиката да не се провеждат заседания или те да са дълги, безплодни, които завършват без кворум. Необходим е ясен дългосрочен план за работа, съобразен с обществения пулс, а не дневен ред, догонващ събитията. Време е Националният съвет да започне да налага дневния ред в обществото и да не се превръща в коментатор на действията на правителството. Задължително е да бъде приет и правилник за работата на Националния съвет, регламентиращ организацията на дейността, гласуванията и всички останали технически въпроси, които редовно се експлоатират в неблагоприятна светлина.
Изпълнителното бюро следва категорично да се избира от и по предложение на НС и в дискусия с председателя на Партията.
Комисиите и съветите, трябва да са генератор на идеи, както за нашата политика, така и за вътрешнопартийното развитие. Съветите следва да превърнем в своеобразни министерства в сянка, които да подготвят парламентарната група с предложения във всяка сфера на обществения и политически живот. Така ще дадем и първите сигнали към българските граждани и българското общество за привличане на експертен потенциал с чувство за отговорност към бъдещето на България.
Превръщането на Националния съвет в генератор на идеи, на политически послания и новини за БСП, ще има сериозен положителен ефект и ще бъде важен стимули за подобряване на организационното състояние на всички нива в партията.
Ролята и функциите на Областните съвети следва да обсъдим в партийните структури, особено в контекста на засилването на ролята и концентрирането на функции в държавните органи на областно и регионално ниво. Нашите областни съвети трябва да бъдат онази важна трансмисия между общинските организации и Националния съвет на БСП. Областният съвет остава един от най-подценяваните органи в БСП, а той може да бъде основата на една стабилна и добре координирана регионална политика, основен стълб в организационната, кадровата и медийната политика на партията.
Трябва да решим дали се нуждаем от професионализиране на политическата дейност т.е. платени областни председатели – избрани от областния съвет и одобрен от НС, които да се занимават единствено и само с партията и се оценяват по резултатите на изборите.
Да укрепим общинските организации, защото за всички нас е ясно, че те по правило не функционират ефективно, а на места дори се намират на ръба на оцеляването. Не са малко случаите, в които дадена общинска организация функционира като едно цяло, без да влага организационно-политически смисъл във формалното си разделяне на основни партийни организации. На места този процес е неизбежен и се налага диференциран подход в работата с общинските организации с цел тяхното укрепване, подпомагане и, най-важно, запазване на кадровия потенциал.
Следва да решим дали Общинска организация да се развива на мрежови принцип – по секции за гласуване (ОПО) и по общински политики и приоритети (клубове).
Основните структури на партията се нуждаят от нова енергия, като ясно дефинираме техните функции и очаквания от тях. Намираме се в сложна ситуация, в която, въпреки засиления дебат през последните години, нито можем да затвърдим ролята на основните партийни организации, нито да я отречем. Някъде те са запазили своята значима роля, другаде са напълно обезличени поради различни обективни и субективни причини. Това налага да проявим гъвкавост и да обсъдим различни възможности, съобразно местните специфики да бъде дадена по-голяма свобода на общинските организации по отношение на тяхното организационно съществуване.
Участието на БСП в национални и местни избори ни кара да имаме основна организационна клетка към всяка една изборна секция.
Присъствието в общинските съвети, участието ни в управлението на общината ни задължава да имаме хора, чрез които да водим силна местна политика.
Ние ще защитаваме ролята и мястото на основните организации в партийния живот, но трябва да бъдем отворени и към други възможни организационни форми, като клубове по интереси, хоризонтални структури, секционни организационни групи и т.н.
Кадри:
Ключът към засилването на влиянието на нашите структури е работата с кадрите на партията и ангажирането във вътрешнопартийния живот на членове и симпатизанти на БСП в активна възраст. Имаме нужда от кадрова политика, базирана на добрите човешки взаимоотношения, познаването на кадрите на партията, отчитането на техния потенциал и възможности. Ангажирането в политическа дейност на изявени симпатизанти, доказани фактори, хора ползващи се с обществено доверие е ключово, за да направим по-силен кадровия си потенциал.
Да започнем с кадрови преглед в цялата страна и чак след това да мислим за едно по-практично систематизиране на кадровата политика на БСП, като в този процес бъдат въвлечени всички структури на партията.
По подготовка на кадрите:
Считам за целесъобразно изграждане на система за обучение на кадрите в няколко направление:
1.Подготовка на обучителни екипи от хора с богат опит и добра теоретична подготовка;
2.Подготовка на общински съветници: отговорност на Областните и общински съвети в сферите на бюджета и финансите, градоустройствена и благоустройствена политики, екология, образованието, социалните грижи, здравеопазването и културата, както и елементарни умения за политическо поведение;
3.Подготовка на общински кметове: отговорност на Областните и общински съвети в сферите на бюджета и финансите, градоустройствена и благоустройствена политики, екология, образованието, социалните грижи, здравеопазването и културата, както и усвояване на задълбочени умения за политическо поведение;
4.Подготовка на народни представители: Отговорност на областните и националния съвет – обща политика и специфична в сферата на компетентности на всеки кандидат, както и усвояване на задълбочени умения за политическо поведение;
5.Обучение на политически представители на БСП- председатели и членове на Общински партийни съвети, областни председатели – Областни съвети и НС
Вярно е, че практиката учи, но е особено важно да предложим на представителите на партията в местната и национална политика възможност за обмен на практики и идеи.
И накрая, време е всички кадри на БСП да са наясно, че партията ще приеме система за политическа оценка на всеки от предложените от нея, за реализация на местна или национална политики.